GO Blog | EF Blog Belgium
Het laatste nieuws over reizen, taal en cultuur door EF Education First
MenuGratis brochure

Zo vind je een job via social media: een overzicht

Zo vind je een job via social media: een overzicht

Het is een van de grote voordelen van internet: alle vacatures en bedrijfsinformatie ter wereld ligt binnen handbereik. En via social media kun je al je talenten en vaardigheden aan de wereld laten zien. Hier een overzicht hoe je je sociale netwerken het beste kunt inzetten zodat HR-medewerkers en recruiters al jouw informatie kunnen vinden. Plus een paar extra tips om de kanalen zó te tweaken dat je er jouw droomjob mee vindt.

LINKEDIN

Dit is de basis van alles wat met carrière en social media te maken heeft. Ben je nu of in de toekomst op zoek naar een job, dan heb je absoluut een LinkedIn-account nodig. Dit is dé plek waar je je cv aan de rest van de wereld laat zien en iedereen jouw ervaring, opleidingen, expertise en taalvaardigheden kan opzoeken. Hoewel alle LinkedIn-profielen er hetzelfde uitzien, kun je opvallen met een slimme headline, wat unieke informatie en een professionele maar toch persoonlijke foto. Toon ook aan hoe je slim gebruikt maakt van je online netwerkvaardigheden. Connect niet alleen met mensen die je al kent, maar ook met influencers en deskundigen uit jouw vakgebied, door content te delen en lid te worden van groepen. Je profiel up-to-date houden is een must, en niet alleen op momenten dat je op zoek gaat naar een nieuwe job. Er zijn immers mensen die nu al op zoek zijn naar alles wat jij te bieden hebt. Maar die willen dat wel graag lezen op LinkedIn.

FACEBOOK

Wie dacht dat Facebook alleen geschikt was om op weg naar school of werk even te zien waar je vrienden mee bezig zijn, heeft het mis. Het sociale netwerk heeft een paar handige features die jouw zoektocht naar een job versimpelen. Zorg dat je je opleidingen en werkervaring updatet in je profiel, voeg je vrienden toe aan verschillende groepen om werk-gerelateerde posts makkelijk te delen, of zoek op “mensen die werken bij <bedrijfsnaam>” om je netwerk te vergroten. En tot slot: waarom kom je niet meteen ter zake en gebruik je Facebook Ads om de aandacht van jouw droomjob te krijgen?

TWITTER

Twitter is snel en direct, wat het de perfecte plek maakt voor de nieuwste updates, vacatures en jobadviezen. Je kunt influencers en topfiguren uit jouw vakgebied volgen en met ze communiceren, hashtags in de gaten houden voor sollicitatieronden of advies krijgen over allerlei onderwerpen. Je kunt het beste niet alleen mensen volgen of retweeten, maar ook zelf actief twitteren. Twitter is een geweldige plek om met iemand in contact te komen, op de radar te verschijnen en je content en ideeën met anderen te delen.

BLOGS

Niet iedereen wil een website, of heeft er één nodig. Een blog is dan een perfecte manier om toch je vaardigheden te laten zien, je kennis te delen en jezelf tot expert in een bepaald vakgebied te presenteren. Onthoud wel: een blog is zo goed als z’n laatste post, dus je zult flink aan de slag moeten. Alleen knowhow opschrijven is al een goed idee, maar er zijn ook veel creatieve manieren om te bloggen. Wat je ook gaat doen: post op z’n minst wekelijks een bericht en zorg dat de inhoud echt waardevol is voor je lezers.

INSTAGRAM

Instagram maakt niet alleen gefilterde meesterwerken van jouw gewone foto’s, maar kan je ook helpen als je een visueel ingesteld persoon bent of een beeld-gerelateerd beroep hebt en op zoek bent naar een nieuwe job. Je kunt Instagram gebruiken om je portfolio te promoten, te laten zien wat je zoal doet in je zakelijke leven en allerlei hashtags inzetten om in contact te komen met anderen. Til dit ‘beeldend netwerken’ naar een hoger plan door je favoriete bedrijven en merken te volgen en met ze te communiceren om meer te leren over hun bedrijfscultuur. Een verwijzing naar een bepaalde post of hun complete Instagram-strategie is een geweldige ijsbreker voor je sollicitatiebrief, netwerk-evenement of sollicitatiegesprek.

PINTEREST

Pinterest lijkt op Instagram, maar je hoeft er zelf geen foto’s voor te maken. Je kunt echter wel wat creatiever te werk gaan dan klakkeloos wat dingen op willekeurige boards plaatsen. Waarom maak je niet een leuk, visueel CV? Of laat je zien welke talenten relevant zijn voor jouw job? Pak je het liever wat rustiger aan, leun dan rustig achterover en laat de inspiratie op je inwerken. Pinterest staat immers vol met carrièreadviezen, van CV-tips tot goede raad voor je kleding. Ook hier kun je je favoriete merken volgen en met ze in contact komen om meer te weten te komen over hun producten, medewerkers en bedrijfscultuur.

ZO, NU KEN JE DE BELANGRIJKSTE KANALEN. MET ONDERSTAANDE TIPS KUN JE HET MEESTE UIT JOUW SOCIAL-MEDIA-ZOEKTOCHT NAAR EEN JOB HALEN:

1. Als eerste en belangrijkste: ga eens grondig door al je profielen en verwijder alle foto’s en posts die niet geschikt zijn voor toekomstige werkgevers. Alles wat er online over jou te vinden is, zullen ze (waarschijnlijk) vinden.

2. Reageer, tag en gebruik hasthags, maar doe dat met mate. Word niet zo’n gebruiker die de hele dag door onzin post.

3. Denk out of the box qua netwerken. Je maakt een meeting online extra bijzonder door op creatieve manieren te connecten en alvast met elkaar te overleggen

4. Een job en CV draait volledig om verhalen en storytelling. Gebruik social media om jouw ervaringen te voorzien van uitleg, afbeeldingen en creatieve (en consistente) combinaties van die twee.

5. Denk zorgvuldig na over je accounts: welke kanalen passen het beste bij jouw vaardigheden, talenten en doelen?

6. Veel mensen hebben twee profielen. Eén waar je kattenplaatjes op post, een ander waar je je professionele vaardigheden aan de wereld laat toont.

7. Social media zijn een geweldige plek voor jouw fifteen minutes of fame, maar vergeet niet dat de succesvolste en langste carrières voortkomen uit heel hard werken.

8. Onderzoek wie er bij jouw favoriete bedrijven werken en wie er de knopen doorhakt. Social media zijn een perfecte manier om contact op te nemen met medewerkers en een voet tussen de deur te krijgen.

9. Help interessante bedrijven door vragen te beantwoorden, mee te doen en berichten te delen. Dit levert je enorm veel sociale bonuspunten op en is een slimme manier om onopvallend je kennis te laten zien.

10. Wees geduldig: een netwerk opbouwen en onderhouden heeft tijd nodig.

Afbeelding van Jason Howie, Flickr / Creative Commons

Weet jij nog niet wat je wilt doen? Neem een Gap Year!Ontdek meer
Ontvang het laatste nieuws over reizen, talen en cultuur in de GO-nieuwsbrief.Aanmelden