Het laatste nieuws over reizen, taal en cultuur door EF Education First
Menu

Waarom is de wereld zo geobsedeerd door Zuid-Korea?

Zuid-Korea is enorm populair de laatste jaren, maar wat maakt dat mensen zo geobsedeerd zijn door dit land? Eén ding is zeker, het begon allemaal toen Gangnam Style in 2012 plotseling de wereld veroverde en sindsdien verschijnen er wekelijks meer en meer bizarre en bijzondere nieuwsverhalen over Zuid-Korea: gaande van hotdogs die je in de Starbucks in Seoul kan kopen, een nieuwe K-Pop-video op YouTube of dat ‘Big Baby’ in Koreaanse straattaal een ongetrouwd persoon betekent …

Hoog tijd dus om uit te zoeken waarom de hele wereld zo geobsedeerd is door Zuid-Korea:

K-Pop

K-Pop staat voor Korean Pop, een muziekgenre afkomstig van Zuid-Korea. Je hebt misschien al wel eens gehoord van BTS? De ‘grootste boyband ter wereld’, aldus internationale media. Ze zijn de eerste Koreaanse muzikanten die bovenaan de Billboard 200 staan en hebben het Koreaanse Twitter-account met de meeste volgers. De ‘Bangtan Boys’ belichamen het K-Pop-genre met hun catchy hiphop en gedurfde dancepop-melodieën. Bovendien zijn ze enorm fashionable.

Wil je voor het eerst naar Koreaanse muziek luisteren, zoek dan Bangtan Boys hun baanbrekend tweede album ‘Wings’ op. Daarna kan je deze K-Pop wereld uitgebreider leren kennen door op YouTube naar ‘K-Pop’ te zoeken: bereid je voor op een Alice in Wonderland ervaring. Begrijp je hierna toch nog niet helemaal waar dit genre over gaat? Lees hier onze spoedcursus.

Seoul

De stad Seoul is ongelooflijk cool. Overal vind je futuristische architectuur, geweldige winkelcentra met de spectaculairste modetrends, maar ook karaokebars en fantastische eeuwenoude cultuur. Als je er naartoe gaat, neem dan de tijd om door de wijk Bukchon Hanok te slenteren, bewonder het Gyeongbokgung-paleis en eet daarna Kimchie tot je erbij neervalt. Seoul is ook één van de meest toonaangevende SMART-steden ter wereld, dus zeer innovatief en modern. Meer daarover lees je hier.

Mode & beauty

Mode en beauty zijn hot topics in Zuid-Korea. Ze hebben uiteraard (net zoals bij het muziekgenre) hun eigen termen voor hun beauty en fashion cultuur: K-Beauty en K-Fashion, beide geïnspireerd door westerse trends.

Tijdens de Seoul Fashion Week tonen hippe Koreaanse ontwerpers hun modecreaties, bestaande uit allerlei verschillende kleuren, patronen en vormen. De kleding varieert van casual streetwear tot “kawaii”-outfits. Wat is kawaii?, hoor ik je nu denken: deze term staat voor alles wat schattig is. En daar is de Koreaanse cultuur dan ook heel erg voor gekend: het is namelijk zo dat ze alles schattig maken, denk maar aan Hello Kitty of (bepaalde soorten) manga. Hun frisse blik op trends inspireren trouwens heel wat andere modeontwerpers van over de hele wereld.

De Zuid-Koreaanse beautywereld draait helemaal om een zuivere, glimmende huid. Hun beroemde “10 step skincare routine” heeft ondertussen de wereld veroverd. De talrijke fantastische Koreaanse huidproducten die tegenwoordig op de markt zijn, zorgen dat K-Beauty veel internationale aandacht krijgt.

De taal

De taal is ongelooflijk hip bij buitenlanders! Begrijpelijk, want zeg nu zelf hoe cool zou het zijn als je Koreaans kan spreken? Maar het is tegenwoordig ook gewoon heel interessant om deze taal te leren, onder andere vanwege de groeiende Koreaanse economie en alle technologische vooruitgang daar. Daarnaast staat Koreaans ook gewoon indrukwekkend op je cv, ook al staat het ‘slechts’ 17e op de ranglijst van de meest gesproken talen in de wereld.

Oh, en dan hebben we het nog niet gehad over alle Koreaanse dramaseries die je kan kijken als je de taal eenmaal onder de knie hebt. Zoek ze maar eens op YouTube op. Ze zijn zo… dramatisch (en geweldig)!

Hier lees je onze 5 tips om deze coole taal snel te leren.

Technologie

Korea is de technologie-hemel op aarde. Liefst 82,7% van de bevolking heeft toegang tot internet en 78,5% van de inwoners heeft een smartphone. Daarnaast heb je er de snelste internetverbinding en de beste 4G-service ter wereld!

Tot deze technologische hoogstandjes behoort ook de profgamers-industrie. Overal in het land vind je gigantische videogame-plekken en in uitverkochte stadions kun je wereldberoemde gamers tegen elkaar zien strijden. Kijk maar eens naar Starcraft of League of Legends, om je maar een idee te geven.

Wil je de Zuid-Koreaanse cultuur volledig ontdekken?Ga op taalreis met EF!

Deel dit artikel

Laatste blogs van Cultuur